De CD&V besturen uit het Neteland vragen een dringende aanpak van de verkeerproblematiek in de Midden Kempen. Via het provinciebestuur willen ze voor het probleemgebied een grote mobiliteitsstudie met daaraan gekoppeld een actieplan.

Volgens Vlaams parlementslid Griet Smaers (CD&V Geel) zorgen enkele belangrijke ontwikkelingen in de regio Grobbendonk, Herentals voor een grote verkeersimpat in de regio Midden Kempen:
- de ontwikkeling van het industrieterrein Beverdonk iin Grobbendonk
- de verdere verwachte uitbouw van industrie rond het hele ENA-netwerk
- de uitbreiding van het logistieke centrum van Defensie op het militair domein van Grobbendonk.

Veel zwaar verkeer komende van de industrieterreinen rond het ENA (Economisch Netwerk Albertkanaal) en met bestemming noordwaarts, kiest de route via het dorp van Grobbendonk en vervolgens via Herentals en Lille en via Pulle en Zandhoven richting E34 en verder noordwaarts.

De N153 Herentals-Poederlee-Lille moet veel sluipverkeer slikken. Dit regionaal verkeer van zwaar vervoer zoekt zich een weg tussen de E313 en E34. Niet al dat sluipverkeer zal omrijden via de Kempense Noord-Zuidverbinding.

De gemeente Zandhoven wenst bovendien evenmin een verdere belasting van de N14.

CD&V pleit dan ook voor de uitvoering van een provinciale mobiliteitsstudie Midden Kempen voor het gebied tussen E34, E313 vanaf Ranst tot aan de as Noord-Zuid Kempen. De uitbouw van een vrachtwagenroutenetwerk moet dorpskernen ontzien.

Belangrijk kan ook zijn om rond het huidige complex E313/E34 ter hoogte van Ranst een ingreep te doen, zodat een meer eenvoudige wissel tussen de E34 en de E313 mogelijk zou zijn. Het verkeer van Hasselt moet aldaar ook richting Turnhout kunnen draaien en omgekeerd.

De CD&V-besturen en mandatarissen uit Grobbendonk, Herentals, Lille, Vorselaar, Kasterlee, Zandhoven, Ranst en CD&V Kempen willen dat het volgende provinciebestuur daar werk van maakt.